Geodezyjny nadzór naukowy nad budową i eksploatacją metra w Warszawie 1983-2013
Tadeusz LAZZARINI, Janusz MARTUSEWICZ, Marek WOŹNIAK, Waldemar ODZIEMCZYK, Ryszard MALARSKI, Janusz WALO
Budowa I Linii Metra było wyzwaniem technicznym dla budowlanych, ale i geodetów inżynieryjnych. Od początku prac związanych z realizacją tej budowli podziemnej brali aktywny udział przedstawiciele Wydziału Geodezji i Kartografii. Pierwszym z nich był profesor Tadeusz Lazzarini, który zorganizował zespół specjalistów w celu merytorycznego wspierania geodezyjnej obsługi budowy. Prace te dotyczyły w szczególności opracowania geodezyjnej osnowy realizacyjnej, opracowania technologii tyczeniowych zapewniających wysoką niezawodność i dokładności wykonywania prac geodezyjnych podczas drążenia tuneli i budowy infrastruktury kolejowej, opracowania systemów obliczeniowych wspomagających prace na etapie opracowania projektów, wyznaczania lokalizacyjnego, inwentaryzacji oraz monitorowania przemieszczeń. Prace te były rozwiązaniami nowatorskimi w skali naszego kraju. Powstało szereg opracowań wspomagających prace geodezyjne w związku z budową obiektów metra i monitorowaniem przemieszczeń:
• Programy do prowadzenia wielostronnych analiz oraz wyrównywania sieci kątowo-liniowych i niwelacyjnych,
• Programy z zakres prowadzenia analiz geometrycznych dla obiektów i konstrukcji oraz wariantowania trasy w przestrzeni 3D,
• System graficzne do tworzenia kompleksowych opracowań analityczno-graficznych oraz do prowadzenia mapy w formie numerycznej,
• Systemowe rozwiązanie zadania monitorowanie przemieszczeń obiektów metra i otoczenia budowy w fazie budowy i ekploatacji wraz z założeniem sieci niwelacyjnej do monitorowania przemieszczeń pionowych dla I Linii Metra,
• Kompleksowe prowadzenie nadzoru naukowego w zakresie wykonywania pomiarów geometrii tunelu i jego infrastruktury oraz metod opracowywania wyników.
Wybrane systemy analityczno-graficzne w geodezyjnej obsłudze budowy metra
Działania te mają istotne znaczenia dla zapewnienia profesjonalnej i bezpiecznej budowy metra w trudnych warunkach gęstej zabudowy miejskiej przy różnych warunkach geotechnicznych. Opracowane systemy nadają się do wykorzystania w innych przedsięwzięciach budownictwa podziemnego oraz budowie tras kolejowych i drogowych.